Weekenden i biografen uge 50

TOP-10. Ridleys Scotts 'House of Gucci' og danske 'Familien Jul og Nissehotellet' var fortsat de mest sete film i weekenden, der også bød på biografpremiere på en ny Netflix-film.

Det har været en relativt stille weekend I biograferne op mod jul, med status quo blandt filmenes placering på ugens topliste. Ridley Scotts 'House of Gucci' var for anden weekend i træk den mest sete film, og er nu samlet set af godt 85.000. Næstmest sete film var danske 'Familien Jul og Nissehotellet' der igen steg ift. sin forrige weekend, og havde sit største billetsalg indtil videre – samlet har mere end 80.000 nu set den tredje film om Familien Jul.

Om Weekenden i biografen

Hver uge nærstuderer Filminstituttets analysekonsulent Martin Kofoed Hansen weekendens billetsalg i biograferne med fokus på de danske film.

En uge i biograftal-terminologi løber fra torsdag til den efterfølgende onsdag. Weekendens tal indeholder derfor billetsalg fra torsdag til søndag.

Weekenden bød også på en premierefilm fra Netflix, der har sendt Adam Mckays 'Don’t Look Up' ud i biograferne i begrænset release. For godt tre uger siden var det Jane Campions western 'The Power Of The Dog', der havde begrænset biografpremiere og i sidste uge Paolo Sorrentinos 'The Hand Of God'. Rollelisten til weekendens 'Don’t Look Up' tæller bl.a. Leonardo DiCaprio, Jennifer Lawrence, Timothée Chalamet, Cate Blanchett, Meryl Streep, Mark Rylance og Jonah Hill.

De seneste film fra Netflix er distribueret i relativt få biografer og sælger også kun få billetter. 'Don’t look up' er bl.a. derfor ikke at finde på ugens Top-10.

Kontakt

Martin Kofoed Hansen
Analysekonsulent
Tlf. +45 2630 4008
martinkh@dfi.dk

I 2018 havde Susanne Biers 'Birdbox' også en 'begrænset' biografdistribution og ifølge tal fra Danmarks statistik solgte den bl.a. derfor også kun beskedne 29 billetter i biografen. Til gengæld så 776.000 danskere 'Birdbox' på Netflix da den blev tilgængelig på streaming kort efter biograflaunchen, og filmen er stadig Netflix' næstmest sete 'original' film i et globalt perspektiv. Til sammenligning er May el-Toukhys 'Dronningen' blevet set af 1,2 mio. danskere efter et forløb med flere udgivelsesvinduer, heriblandt biografen.