Man må ikke spilde folks tid på sociale medier!

INTERVIEW. Medinstruktør Thorbjørn Christoffersen løfter sløret for proces, strategi og erfaringer med at udvide universet for ´Ternet Ninja´ 1 og 2 på sociale medier og især TikTok.

Instruktør Thorbjørn Christoffersen står bag nogle af dansk films største animerede successer. Bl.a. som medinstruktør på ’Terkel i knibe’, ´Rejsen til Saturn´, ’Ternet Ninja’ og nu også på fortsættelsen ’Ternet Ninja 2’. Især de sidste tre film har haft stor succes med stærke social mediekampagner, som engagerede publikum med en original og kreativ tilgang. I 2021 tog det virkelig om sig med TikTok-kampagnen på ’Ternet Ninja 2’, hvor det lykkedes at aktivere danske børn og unge i en såkaldt ’Bad Boy Challenge’.

Hvad er #Fokus?

#Fokus er et formidlingsformat, der ca. otte gange om året stiller skarpt på ét relevant tema med tre forskellige vinkler, der ofte vil inkludere en case og stemmer fra filmbranchen.

Målet er at dele Filminstituttets og branchens refleksioner, indsigter og erfaringer til inspiration og bagtæppe i arbejdet med publikum og lancering.

Redaktør: Sanne Juncker Pedersen, leder af 'Publikum tættere på'

I interviewet tager Thorbjørn Christoffersen os med på hans rejse fra ´Terkel i knibe´ over ´Rejsen til Saturn´ og til processen på den sociale mediestrategi på netop ’Ternet Ninja 2’. Hvad har han lært igennem årene over flere film? Hvordan gik han og hans medinstruktør, Anders Matthesen, til opgaven med ´Ternet Ninja 2´? Hvilke erfaringer stod de på, da de gik i gang? Hvad blev resultatet? Og hvilke gode råd har han til andre i branchen, der gerne vil arbejde med en solid social mediestrategi?

´Ternet Ninja 2´ blev den største danske film i 2020 med 930.000 billetter, og den næst meste seete film i biografen, kun overgået af James Bond.