Weekenden i biografen

UGE 47. En stille weekend i biograferne, og ny anmelderrost dansk film - 'Venuseffekten'.

Anna Emma Haudals ’Venuseffekten’ havde premiere i weekenden og modtog i den forbindelse rigtig flotte anmeldelser. Knap 2.500 så filmen henover weekenden, mens 8.200 nu samlet har set filmen, når man medregner snigpremierer. Hvorvidt corona-bekymring begynder at spille ind på publikums adfærd er svært at sige endnu, men man kan i hvert fald se, at konkurrencen fortsat er stor i markedet. Denne weekend var med hele syv nye premierefilm ingen undtagelse.

Om Weekenden i biografen

Hver uge nærstuderer Filminstituttets analysekonsulent Martin Kofoed Hansen weekendens billetsalg i biograferne med fokus på de danske film.

En uge i biograftal-terminologi løber fra torsdag til den efterfølgende onsdag. Weekendens tal indeholder derfor billetsalg fra torsdag til søndag.

Trods de mange nye film blev det alligevel en lidt stille weekend med et samlet salg på 93.000 billetter. Dette er mere end en halvering ift. samme weekend sidste år. Med til historien hører dog, at der sidste år i samme weekend var premiere på Anders Thomas Jensens ’Retfærdighedens ryttere’ med imponerende 126.000 billetter, hvilket gjorde dén weekends samlede billetsalg større end normalt, så det er for tidligt entydigt at pege på corona-bekymring som en reel faktor endnu. 

Kontakt

Martin Kofoed Hansen
Analysekonsulent
Tlf. +45 2630 4008
martinkh@dfi.dk

Weekendens mest sete film var en blanding af gamle kendinge og nyere film. Mest sete film var den nye i Ghostbusters-serien, ’Ghostbusters: Afterlife’, som blev set af godt 17.000 danskere. Det er en smule flere end den forrige film fra 2016, der åbnede med 15.000 billetter og endte med at sælge knap 30.000 billetter. 

James Bond har åbenbart ingen planer om at trække sig tilbage endnu efter sidste weekends rekord, og har i denne weekend nu rundet 1.022.000 billetter med ’No time to die’. Danske ’Skyggen i mit øje’, weekendens næstmest sete, har nu rundet 180.000 billetter, mens tilslutningen til ’Familien Jul og Nissehotellet’ steg en smule her op mod første søndag i advent. Filmen har indtil videre solgt 26.500 billetter, før vi overhovedet er kommet ind i december. 

Man begynder så småt at kunne skimte enden på 2021, og i den anledning er det altid interessant at stoppe op og gøre foreløbig status. Et hurtigt blik på 2021 viser, at der ind til videre er solgt godt 6,1 mio. billetter, hvilket er knap 7 % lavere end samme tid sidste år, men målt på omsætning er niveauet stort set ens. Husk, at biograferne var lukkede i årets første fire måneder, så der har altså været et ganske pænt comeback her i efteråret, om end det fortsat og samlet stadig er langt under årsniveauet "pre-corona".

De danske film har indtil videre solgt pæne 2,6 mio. billetter i år, hvilket p.t. giver en markedsandel på hele 43 %! Her kan det indskydes, at den danske andel er ret godt hjulpet af én film. ’Ternet Ninja 2’ har nemlig for sin part rundet 923.000 billetter, og udgør dermed alene mere end en tredjedel af alle de solgte billetter til danske film i år.