Max Ophüls

Et liv i bevægelse

1. maj - 19. jun

Vi fortsætter vores Max Ophüls-retrospektiv med tre af instruktørens amerikanske produktioner.

I 1960’erne fik verden øjnene op for Max Ophüls’ personlige filmsprog og den konsistens, han udviste i tema-valg, visuel stil og filmiske teknikker – og så arbejdede han endda i en række lande og filmindustrier under meget forskellige betingelser.

Hvor vi i forrige program præsenterede Ophüls’ europæiske film, præsenterer vi nu tre af instruktørens amerikanske produktioner: ’Brev fra en ukendt kvinde’, ’Caught’ og ’Angstens timer’. De har – ligesom hans europæiske produktioner – en kvinde i centrum og kredser om kvindelig bevidsthed. Alle tre film regnes blandt de bedste Hollywood-produktioner i 1940’erne.

Max Ophüls’ virtuose stil tjener altid til at understøtte fortællingen og instruktørens ”syn på verden”. Han sammenkæder desuden stil og temaer i tilbagevendende visuelle motiver. Mange nøglescener foregår på trapper og i transportmidler – hestevogne, tog, biler og færger – eller på jernbane- og busstationer. Det gælder også en (overfladisk set) atypisk Ophüls-film som ’Angstens timer, der er optaget i et moderne Californien og ikke i Ophüls foretrukne ’miljø’, Wien omkring år 1900. I næsten alle Ophüls film indgår desuden dansescener som centrale motiver med komplekse betydninger.

”For mig er livet bevægelse,” siger den kvindelige hovedperson i Ophüls’ sidste film ’Lola Montès’. Max Ophüls’ kamera er i konstant bevægelse i hans smukke film, og det samme var instruktøren i sit eget liv.

Jesper Andersen, programredaktør / Cinemateket

Køb billetter

Film i serien

Tirsdag 21. maj
Torsdag 23. maj
Søndag 2. juni
Mandag 3. juni
Onsdag 19. juni
Vælg dato
Ma Ti On To Fr
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
juni
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
juli
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
august
29 30 31 1 2 3 4