Enter the Void
Operatør Henrik Østergaard: "Hvis myten om, at vi kun bruger 10% af vores hjerners fulde kapacitet, har gang på jord, så er Gaspar Noé her for at give de resterende 90% en mulig filmisk form. Hans point-of-view-film er et levn af hovedsageligt kuldsejlede noir-eksperimenter fra 1940’erne, freudiansk tunnelsyn, forestillinger om reinkarnation og bad trips. ’Film skal ses i biografen’-romantik præsenteret i sin renere form.
Med hånden på hjertet så var ‘Enter the Void’ ikke mit første valg til denne serie. Da der i 11. time imidlertid tikkede en mail ind, at det 35mm print af Jean Grémillons første tonefilm, ‘La petite Lise’, vi havde fået clearet, viste sig at være i for dårlig stand til at blive vist, så måtte der tages et hurtigt andet valg. ‘La petite Lise’ er notorisk svær at skaffe et print af, og at forsøge at skaffe filmen andetsteds ville havde været en kamp op ad bakke. Men hvilket bedre alternativ til Grémillons prototypiske franske poetiske realisme end et drømmende og undersøgende værk som ‘Enter the Void’ af argentinsk-franske Gaspar Noé.
Noé står som en af nyere fransk films bedst profilerede enfant terribles, og der er noget om snakken. Noé laver ikke familiefilm. Hans karriere deler lighedstræk med danske Nicolas Winding Refn: Begge startede ud med at lave benhårde, socialt indignerede film i slutningen af 90'erne, inden de på hver deres måde sidenhen skiftede spor et par gange. ‘Enter the Void’ er fortalt stort set udelukkende fra kameraets point-of-view-perspektiv, således at man ser det samme, som hovedpersonen ser, og er angiveligt inspireret af point-of-view-eksperimenter i ‘Lady in the Lake’ (1947).
Det, der på papiret muligvis lyder som et simpelt greb og en leg med form, bliver i hænderne på Noé en filmstørrelse af de sjældne… som vi nu endelig får muligheden for igen at opleve på 35mm. Og i øvrigt for første gang siden 2011, hvor den var på programmet som Månedens Film. Forvent receptordineret legesyge og technophilia-æstetik samt mulige tematiske læsninger om drømme, erkendelser, døden, livet og åbenbaringer.”
Medvirkende: Nathaniel Brown, Paz de la Huerta, Cyril Roy, Olly Alexander
Instruktør: Gaspar Noé
Frankrig, Tyskland, Italien, 2009
35mm, 164 min.
Svensk/finske undertekster
Tilladt for børn over 15 år